Washington, op naar Amish county

4 augustus 2015 - Washington D.C., Verenigde Staten

We starten de dag met een uitgebreid ontbijt in het hotel. Gisteravond vernamen we al dat Obama in het hotel geweest was om op 1 van de meetings die hier gepland staan te spreken. We hadden 's ochtends vroeg wel wat politie en secret service (staat er gewoon op) voor de deur zien staan, maar daar verder geen aandacht aan geschonken.

Enfin, na het ontbijt gaan we richting Arlington, één van de nationale begraafplaatsen waar 400.000 graven zijn (en iedere week komen er ongeveer 40 bij). We herkennen het beeld van de film waar auto's over de begraafplaats richting het graf rijden. We bezoeken de graven van de familie Kennedy, zien het wisselen van de wacht bij de onbekende soldaat, bezoeken het PanAm monument van vlucht 103 die bij Lockerbie naar beneden kwam, etc.

Na een indrukwekkende ochtend, gaan we opnieuw met de bus richting National Mall om wat musea te bezoeken. Uiteraard kun je in de verschillende musea dagen rond slenteren maar die tijd is ons niet gegeven. We beginnen met het "National Museum of American History" wat vergelijkbaar is met het museum van de 20ste eeuw in Hoorn. Leuk om een groot aantal herkenbare dingen te zien maar voor ons niet echt spectaculair.

We lopen een stukje verder over de National Mall en bezoeken vervolgens de "National Museum of Natural History". We dachten dat hier de film "Night at the Museum: Battle of the Smithsonian" opgenomen was maar de beelden die we nog kennen uit de film komen we niet tegen. We zien wel een aantal fraaie zalen, het museum lijkt wat op Naturalis maar is wat drukker. Niet zo gek natuurlijk want alle musea zijn in Washington DC gratis te bezoeken.

Als laatste bezoeken het National Air and Space Museum, wat een volledig overzicht geeft van de luchtvaart historie en ruimte programma's. Grote zalen waar de historie van de NASA en grote luchtvaart fabrikanten wordt weergegeven. Kortom, een bezoek meer dan waard!

En dan is het tijd om richting het stadion te gaan. We hebben vlak voor vertrek nog kaarten gekocht voor de MLB wedstrijd van de Washington Nationals tegen de Arizona Diamondbacks. We arriveren ruim op tijd voor de wedstrijd, slaan net als de echte supporters wat fastfood in en bekijken vanaf alle verdiepingen het station. Er gaan er slechts 42.000 in maar doordat de tribunes aan de kant van de thuisplaat hoger zijn, indrukwekkend.

De mensen zijn vriendelijk en suppoosten zijn nieuwsgierig, blijkbaar vallen we toch op door het ontbreken van een Nationals shirt. Een half uur voor de wedstrijd zoeken we onze plek op, we zitten op de 1e rij van de 3e ring en hebben eigenlijk best goed zicht. Alleen richting de slagman hangt een staalkabel van het net dat achter de thuisplaat hangt wat in de weg om foto's te maken.

Valt sowieso niet mee, zelfs met 3 shots per seconde krijg ik het voor elkaar om de bal er niet op te hebben ;-)

De Nationals hebben gisteren verloren van de D-backs, dus vandaag moet het gebeuren. De wedstrijd wordt nog even uitgesteld vanwege regen in de omgeving maar in het stadion blijft het beperkt tot 5 druppels en een fris briesje. Een kwartiertje later dan gepland, is het dan zover. Een meisje van een jaar of 6 zingt het volkslied en ondanks het feit dat het niet vol zit is het applaus daarna indrukwekkend.

De eerste inning begint direct met 3 uit van de D-backs en na de wissel van veld naar slagpartij is het de beurt aan de Nationals. De eerste rake klap vliegt gelijk het stadion uit en dan is het feest: Homerun!

De Nationals gaan nog even door en zo staat het na de eerste inning 3-0, nog 8 innings te gaan. En dan wordt er een tijdje (nou ja, tijdje, zeg maar een hele tijd) niet gescoord, tot de D-backs in de 4e inning ook 3 punten maken. In de 8e inning lopen de Nationals 2 punten uit en met nog 1 inning te gaan lijkt het kat in het bakkie ....... maar dan scoren de D-backs in de 9e en laatste inning. Nog niemand uit en dus wordt het afwisselend stil en joelen in het stadion. Bij 3 uit veert iedereen op en hoeft de laatste inning niet meer door de Nationals gespeeld te worden: 5-4 winst. Het stadion stroomt leeg, het metro station staat vol maar iedereen (lees: bijna iedereen is blij).

Ook wij gaan richting hotel, koffers inpakken en morgen op tijd op pad. Op naar Amish county ......