Bezoek aan de laatste staat van deze vakantie

22 augustus 2015 - New York City, Verenigde Staten

Vandaag een keer de wekker gezet om op tijd bij de ferry naar Liberty Island te zijn. We vertrekken ruim op tijd en dat is maar goed ook want de rode lijn rijdt vandaag niet naar zijn eindpunt vanwege onderhoud. Het laatste stukje moet met de bus maar dat staat zo helder aangegeven dat wij het zelfs kunnen vinden.

We halen nog even een bak koffie, drinken die in Battery park op en gaan dan richting security check. De procedure is hetzelfde als op het vliegveld en inmiddels weten we wel waar het alarm op reageert. Kortom, even later zijn we aan boord en varen we richting Libert Island.

De lucht is blauw, het is druk deze zaterdag maar niet zo vol dat je mee gaat in de stroom. We halen een audio tour en horen het verhaal van de immigranten die over het water aan kwamen.

We gaan naar binnen om The Statue of Liberty te beklimmen en komen even later uit op het platform/ We bewonderen The Lady van alle kanten en dalen daarna weer af. We lopen een rondje om het beeld, schieten weer te veel foto's en zijn toch onder de indruk van dit zo bekende beeld (overigens gemaakt door Eiffel).

Helemaal naar de top lukt niet, de aardige ranger waar ik nog wel een deal mee had kunnen maken, stond bij de uitgang naar beneden en dan gaat het mij niet lukken om alsnog de kroon in te komen.

Na een laatste blik vertrekken we naar Ellis Island, het immigratie eiland waar we het museum bezoeken en heel wat meer te weten komen over het immigratie project waar 12 miljoen van hen de VS binnen kwamen.

Ook hier weer een audio tour die we met verbazing volgen en waar we het nodige van opsteken. We hebben nog even gekeken of onze namen in de archieven voor kwamen maar dat bleek niet het geval.

We gaan terug naar de boot en laten ons terug brengen naar het vasteland van Manhattan. We willen nog even naar Wall Street en Ground Zero voor we naar New Jersey afreizen.

Door de zaterdag is het uitermate rustig met autoverkeer in de stad. Bussen rijden wat sneller, taxi's toeteren beduidend minder maar er zijn voldoende voetgangers. We lopen door naar Ground Zero en bedenken hoe het hier geweest moet zijn in 2001. Het nieuwe WTC (voorheen de Freedom toren) heeft een indrukwekkend monument voor zich liggen wat er fraai uitziet!

We lopen iets door en nemen de ferry naar New Jersey vanwaar we willen door reizen naar MetLife Stadium. Maar eenmaal aan de overkant komen we erachter dat er niet echt een openbaar vervoer verbinding is vanaf die kant. We moeten terug naar New York en dan vanaf Pen station met de supporterstrein naar Meadowsland waar het stadion staat.

Maar eerst even een kistje zoeken, de eerste lukt niet omdat die zeer waarschijnlijk weg is. De tweede lukt niet omdat er vissers op de pier zitten maar bij de derde cache is het raak en dus wordt de staat New Jersey ook ingekleurd :).

We lopen wat sneller terug naar de ferry, gaan via de gele lijn richting Time Square om daar over te stappen op de rode lijn richting Penn station. We zijn rond half 8, het tijdstip waarop de wedstrijd begint in het station maar ...... hebben de laatste supporterstrein gemist. Helaas blijkt er niet echt een alternatief te zijn, op zich wel een beetje vreemd voor zo'n wereldstad maar het is niet anders.

We gaan terug richting hotel, zetten de TV aan en zien dat de NY Giants inmiddels achter staan. We douchen en gaan op zoek naar een restaurant om een hapje te eten.

We eten teveel maar dat chocolade dessert was zo lekker ....... Lan wil nog wat dingen kopen en loopt voor me terwijl we de straat over steken. Ik loop er achteraan, kijk naar het verkeer en stap in een gat in het asfalt waardoor ik languit op mijn snufferd ga. Er springt iemand uit zijn auto en ik lig verbaasd en lachend op de grond. Mart stapt in een gat, .... heb ik weer.

Het zal morgen wel blauw zijn maar dat horen jullie nog wel!

groeten Mart & Lan