Niagara en op weg naar Lake Placid .....

9 augustus 2015 - Syracuse, New York, Verenigde Staten

Zondag morgen ..... uitslapen!

Niet echt dus, want we hebben niet heel veel zin in een lange wachtrij bij de Maid of the Mist. En de rij die er gistermiddag stond was ons net even te lang. Kortom, we zetten de wekker zodat we in ieder geval bijtijds zijn.

Maar zoals wel vaker zijn we wakker voor de wekker afloopt en dus kijken we vanuit bed naar de grote hotels aan de Canadese kant. We hebben weliswaar een kamer met uitzicht op de falls maar aan de Amerikaanse kant zie je dan alleen de rand van de waterval en niet de waterval zelf.

Vandaar dat we ook even naar Canada gewandeld zijn. Achteraf maar goed ook want met de auto stond er echt een gigantische file.

Enfin, we pakken de koffers in en checken uit. De auto staat voor de deur en dat laten we zo en dan lopen we richting het vertrekpunt van de boot. Er staat nog geen rij en dus lopen we direct door, trekken we onderweg onze blauwe regencape aan en staan we even later als een groep smurfen te wachten tot de boot komt.

Even later zijn we onderweg, genieten we van het uitzicht en de bui regen die komt van de American Falls. We krijgen even de tijd om op te drogen en komen dan aan bij de Canadian Falls (het hoefijzer waar het meeste water over heen valt). Het fototoestel verdwijnt onder de cape, we blijven langer dobberen dan ik dacht waardoor ik blij ben met mijn smurfenpak.

Daarna varen we terug, schieten we nog wat laatste foto's en gaan we van boord. En ondanks de kermis aan beide kanten van de waterval, dit was bijzonder en indrukwekkend. Onvoorstelbaar dat het blijft stromen, dag in dag uit.

Het water wordt overigens wel gereguleerd, winter en zomer is er nu een gelijkwaardige stroom om te voorkomen dat er opnieuw een deel van de rots afbrokkelt en naar beneden stort (op 1 van de borden stond dat er in 1969 nog bewust een stuk is opgeblazen). Vreemd genoeg zijn de uitkijkpunten ook op korte afstand van het water, meer dan 1 meter is het zeker niet dus men is blijkbaar zeker dat er niet opnieuw iets afbrokkelt.

We lopen na het uitschepen nog even een stuk naar boven om vanaf de zijkant wat foto's te maken en gaan daarna richting Goat Island om daarna door te lopen naar de rand van de horseshoe fall aan de Amerikaanse kant. Helaas zijn ze daar bezig met onderhoud aan het uitkijkpunt waardoor we niet tot de rand kunnen komen.

Daarna gaan we terug naar het hotel om de auto op te halen en vertrekken we richting Lake Placid. We volgen de toeristische route lang het Ontario Lake waar veel fruit verbouwd wordt en de nodige wijngaarden zijn. We stoppen een aantal keren, komen bij typisch Amerikaanse plaatsjes terecht met een amusementspark voor opa, oma en de kleinkids (zo kneuterig, het zou uit een film kunnen komen) en arriveren aan het eind van de middag bij het hotel waar we overnachten. In het hotel zit een steakhouse dus na een snelle douche schuiven we daar aan tafel voor een sappige steak.

Als we even na 9 uur terug zijn en even gaan liggen gaat het mis en vallen we als een blok in slaap ......